Darmowa dostawa od 60,00 zł

Piasty do roweru

( ilość produktów: 32 )

Piasta to cichy bohater każdego koła. Komponent, którego na co dzień nie widać, a od którego zależy absolutnie wszystko: sztywność, wytrzymałość, opory toczenia i to, jak precyzyjnie napęd przenosi Twoją moc na drogę. To fundament, na którym opiera się całe koło. Wejście w świat piast może być jednak skomplikowane – to prawdziwa dżungla standardów. Oś Boost czy 142 mm? Bębenek HG, a może Micro Spline? Mocowanie tarczy na 6 śrub czy Centerlock?

Przygotowaliśmy dla Ciebie kompletną mapę po świecie piast rowerowych. Ten przewodnik krok po kroku wyjaśni kluczowe pojęcia i pomoże Ci wybrać model idealnie dopasowany do Twojej ramy, widelca, napędu i hamulców. Jako ekspercki sklep z częściami rowerowymi, dajemy Ci wiedzę, byś mógł podjąć najlepszą decyzję.

Marka
Przedziały cenowe
Cena
-

Mapa kompatybilności – 4 rzeczy, które musisz sprawdzić przed zakupem piasty

Wybór piasty to przede wszystkim dopasowanie jej do roweru. Zanim zdecydujesz się na konkretny model, zweryfikuj cztery fundamentalne parametry, aby uniknąć kosztownej pomyłki.

1. Standard osi – Dopasowanie do ramy i widelca

To szerokość piasty i średnica osi, która musi pasować do haków Twojej ramy i widelca.

  • Szybkozamykacz (QR): Klasyczny standard ze cienką osią i dźwignią do zamykania. Wciąż popularny w rowerach rekreacyjnych, trekkingowych i szosowych (np. piasty Shimano FH-TY500, XT FH-M8000 w wersji 135 mm).
  • Sztywna oś (Thru-Axle): Grubsza, wkręcana bezpośrednio w ramę lub widelec oś, która radykalnie zwiększa sztywność połączenia. To standard w nowoczesnych rowerach MTB i gravel. Najpopularniejsze wymiary to 12x142 mm (np. Shimano Deore FH-M6010) i standard Boost 12x148 mm (np. Shimano FH-TC500-BB), który pozwala na budowę jeszcze mocniejszego koła.

2. Standard bębenka – Serce kompatybilności z napędem

Bębenek to element tylnej piasty, na który nasuwasz kasetę. Jego typ musi być zgodny z Twoją kasetą.

  • Shimano HG (Hyperglide): Najpopularniejszy, klasyczny standard wielowypustowy, kompatybilny z kasetami Shimano 7-11 rzędowymi oraz kasetami SRAM 8-10 rzędowymi. Znajdziesz go w większości piast, od Acera FH-T3000 po Alivio FH-M4050.
  • Shimano Micro Spline: Nowy standard, konieczny do montażu 12-rzędowych kaset Shimano MTB (z najmniejszą zębatką 10T). Jeśli budujesz nowoczesny napęd 1x12, potrzebujesz piasty z tym bębenkiem, takiej jak Shimano SLX FH-M7110 czy XT FH-M8110.
  • SRAM XD/XDR: Standard firmy SRAM dla kaset 11- i 12-rzędowych. W naszej ofercie znajdziesz bębenki DT Swiss, które pozwalają na konwersję piast tej marki pod ten system.

Dobór bębenka jest nierozerwalnie związany z wyborem napędu, dlatego sprawdź naszą ofertę na kasety rowerowe, aby idealnie dopasować oba komponenty.

3. Mocowanie tarczy hamulcowej: 6 śrub vs. Centerlock

Jeśli używasz hamulców tarczowych, Twoja piasta musi mieć odpowiednie mocowanie na tarczę.

  • 6 śrub (IS): Klasyczny standard, gdzie tarcza przykręcana jest do piasty sześcioma śrubami Torx.
  • Centerlock: System opatentowany przez Shimano. Tarcza jest nasuwana na wielowypust i blokowana centralną nakrętką (podobną do nakrętki kasety). To rozwiązanie szybsze w montażu i często lżejsze. Obie wersje, jak np. w piastach Shimano FH-QC400-HM (Centerlock) i HB-TX506 (6 śrub), znajdziesz w naszej ofercie.

Niezależnie od systemu, dobierz do nich niezawodne hamulce do roweru, by cieszyć się pełnią kontroli.

4. Liczba otworów na szprychy

To prosty, ale kluczowy parametr. Liczba otworów w kołnierzu piasty musi być identyczna jak liczba otworów w obręczy. W rowerach MTB i trekkingowych najczęściej spotkasz 32 lub 36 otworów, w szosowych nieco mniej, np. 28.

Dwa światy piast tylnych: Klasyczne vs. Biegowe (Nexus)

Oprócz standardowych piast, które są częścią napędu z zewnętrznymi przerzutkami, istnieje drugi świat: piasty zintegrowane. W naszej ofercie znajdziesz legendarne piasty biegowe Shimano Nexus (np. 3-biegowa SG-3C41 czy 7-biegowa SG-C3001). Cały mechanizm zmiany biegów jest w nich zamknięty w szczelnym korpusie. To rozwiązanie idealne do rowerów miejskich i turystycznych – praktycznie bezobsługowe, odporne na warunki atmosferyczne i pozwalające na zmianę biegu nawet na postoju.

Jakość, serwis i kompletny system koła

Trzon naszej oferty stanowią piasty do roweru Shimano, znane z niezawodnych i łatwych w serwisowaniu łożysk kulkowo-stożkowych. Dla tych, którzy sami dbają o swój sprzęt, oferujemy także części zamienne – od konusów po bębenki. Gdy masz już solidną bazę w postaci niezawodnych piast, potrzebujesz odpowiedniego ogumienia, by przenieść moc na drogę. Właśnie dlatego warto postawić na sprawdzone rozwiązania, takie jak opony rowerowe continental. Pamiętaj, że w naszym sklepie skompletujesz cały napęd, dobierając do piast odpowiednie przerzutki rowerowe, a kropką nad 'i' w Twoim projekcie będą ergonomiczne owijki na kierownicę.

pixel